Merk Ontwikkeling

Het stappenplan

Stap 1

Payoff

De payoff is de aftiteling van jouw bedrijf die je mits goed ontwikkeld en over nagedacht is een payoff jaren te gebruiken. Elke marketing-uiting die de deur uit gaat moet deze afsluiting onder kunnen passen, het is het antwoord op de producten/diensten die je aanbiedt. Dat waar jouw hele bedrijf voor staat. Het mooiste is als je dit zowel intern als extern uitdraagt, alleen dan kun je de voordelen van een goede payoff optimaal benutten.

Stap 2

Reclame Concept

Een goed reclame concept maakt dankbaar gebruik van de kracht van herhaling, is een positief én simpel. Een goed idee is zo simpel dat het op 1 A4tje past. Je kunt onder zo’n reclamisch verhaal ieder product of dienst hangen, zowel de producten die je nu levert als in de toekomst. De markt is wispelturig en daardoor moet je snel in kunnen springen op veranderingen. 2020 met het Corona-virus is daar zo’n voorbeeld van. Een goed reclamisch verhaal waar ik het hier over heb geeft jouw potentiële klanten helderheid, schept vertrouwen en geeft het gevoel dat je ze begrijpt, want dat is tenslotte daar waar de ‘koop’ of andere ‘actie’ begint.

Stap 3

Teksten

Wanneer je een goed Reclame Concept hebt, heb je ook richting voor alle teksten die je wilt gaan schrijven. Teksten op jouw website, teksten voor flyers en allemaal met de ‘pay-off’ van stap 1 als antwoord. Heel belangrijk, alleen dan krijg je één lijn in het totaal wat je aanbied en eventueel aan gaat bieden in de toekomst.

Stap 4

Grafisch Ontwerp

Om het totaal nog meer kracht bij te zetten, maak je het verhaal visueel aantrekkelijk. Jouw potentiële doelgroep gaat jouw verhaal nog meer herkennen. Het overall visuele beeld van jouw bedrijf.

Stap 5

Marketing Uitingen

Jouw doelgroep bevindt zich op bepaalde plekken en daar wil je jouw marketing uitingen hebben. Jouw flyer wil je bijvoorbeeld bij een evenement die past bij jouw doelgroep en met jouw social media wil je weer een andere doelgroep bereiken. Uiteraard is jouw doelgroep iedereen en door gebruik te maken van deze stappen kan dat ook makkelijker.

Stap 6

Losse acties

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Morbi et pretium erat. In mattis augue ornare purus posuere fermentum. Duis tristique nisl nibh, eget vulputate quam vestibulum eu. Suspendisse eget iaculis magna. Etiam tincidunt tempus turpis, et laoreet lectus. Phasellus sit amet tellus dictum elit rutrum mollis et vel lorem. Pellentesque euismod commodo lorem, et pellentesque ante commodo ut. Fusce mattis orci ac felis dictum, vel convallis tortor accumsan. Praesent facilisis eget lacus non egestas. Sed eu placerat eros.

De voordelen van 't stappenplan

Korte termijn-denken kan een bewuste strategische keuze zijn. Je wilt bijvoorbeeld meteen volop ‘cashen’. Als jouw doelgroep veel online is, investeer je veel geld in betaalde advertenties en social media posts. Daarna lus je ze meteen door naar bijvoorbeeld jouw webshop. Als prijsvechter kan dit een goede strategie zijn. Maar ben je er bewust van dat je als merk snel inwisselbaar bent. De kans dat de klant een volgende ronde bij de concurrent gaat shoppen is zeer groot; Stel de concurrent heeft net even wat meer geld in Google of Social Media gepompt, dan jij. Hops, zij staan in beeld en jij niet. Simpel.

De combinatie tussen korte-& langetermijn-denken.
De meeste bedrijven hebben een goede balans nodig tussen korte termijn (snel omzet draaien) en lange termijn (gevoel geven aan je bedrijf & het laden van het merk).

Omzet draaien is voor korte termijn belangrijk, de bedrijfskosten lopen ook door en de rekeningen moeten betaald. Maar voor de lange termijn is het essentieel een merk een gevoel (mee) te geven. Dit zodat de klant wanneer hij nog eens jouw product nodig heeft, niet bij de concurrent gaat shoppen. Door het juiste gevoel te zaaien via het stappenplan, blijft jouw bedrijf in herinnering en is de kans vele malen groter dat hij voor jou kiest. 

Een relatie opbouwen met je klant vergt een langere adem en dat gaat niet van de één op de andere dag. Zoek daarom zoals bovenstaand de balans tussen korte- en langetermijn-denken. 

Wanneer je alle stappen doorloopt zorg je ervoor dat jouw bedrijf optimaal gebruik maakt van de kracht van herhaling. De payoff (stap 1) is het antwoord dat waar jij voor staat. Het reclame concept (stap 2) zorgt voor het gevoel, de menselijke touch. De teksten (stap 3) zetten de verdieping van het reclame concept kracht bij en zorgen voor de verdieping. De huisstijl (stap 4) zorgt samen met het reclame concept voor de visuele herkenbaarheid en de marketing uitingen (stap 5) zorgen ervoor dat je daar zichtbaar bent waar je zichtbaar wilt zijn.

Een merk bouwen is niks anders dan zorgen dat potentiële klanten gevoel krijgen bij het merk, zodat je niet inwisselbaar wordt. Alleen daar zit de continuïteit/toekomstbestendigheid dat wat vele bedrijven willen. Kijk bij het volgende punt hieronder waarom dit zo belangrijk is.

Niets is veranderlijker dan de markt. Binnen een split-second kun je bij een goed reclame concept (stap 2) schakelen en een nieuwe product of dienst toevoegen. Jouw bestaande grotere verhaal blijft bestaan en er komt alleen iets extra’s bij. Dus dat wat je gezaaid hebt, gooi je niet weg, maar je gaat er mee verder.